جنگ در قره‌باغ شعله‌ور می‌شود؟/ نیروهای آذربایجان از خط مرزی عبور کردند


به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، روسیه آذربایجان را به نقض توافق آتش بس با ارمنستان متهم می کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، روسیه دولت آذربایجان را به دلیل اجازه دادن به نیروهای خود از عبور از خط مرزی،  به نقض آتش‌بسی متهم کرد که با میانجیگری مسکو به جنگ 2020 با ارمنستان پایان داد.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در 25 مارس، یک یگان از نیروهای مسلح آذربایجان بر خلاف توافقنامه 9 نوامبر 2020، از خط تماس در منطقه شوشی عبور کرد». در این بیانیه آمده است که نیروهای حافظ صلح روسیه «در حال اتخاذ تدابیری با هدف جلوگیری از تشدید تنش و تحریکات متقابل هستند».

اوایل روز شنبه، وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد که کنترل برخی از محورهای مواصلاتی در منطقه قره‌باغ کوهستانی -منطقه خودمختار با اکثریت ارمنی‌نشین که بر سر آن دو جنگ با ارمنستان داشته- را به دست گرفته است. این وزارتخانه مدعی شده «اقدامات کنترلی لازم توسط یگان‌های ارتش جمهوری آذربایجان به منظور جلوگیری از استفاده از جاده‌های محور لاچین برای ارسال تسلیحات از ارمنستان انجام شد».

کریدور لاچین، تنها گذرگاهی که قره‌باغ کوهستانی را به ارمنستان متصل می‌کند، ماه‌هاست که توسط نیروهای وابسته به باکو مسدود شده و منجر به یک بحران انسانی در این منطقه شده است. 

از زمانی که  در پاییز 2020 با برقراری آتش بس با میانجیگری روسیه جنگ در این محدوده به پایان رسید، به طور گاه به گاه در امتداد در مرز ارمنستان و آذربایجان و در قره باغ تبادل آتش میان طرفین رخ داده است.

هفته گذشته، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان نسبت به «خطر بسیار بالای تشدید تنش» در قره باغ هشدار داد. ارمنستان همچنین نیروهای حافظ صلح روسیه را به ناتوانی در حفاظت از ارمنی‌های ساکن در این منطقه ناآرام متهم کرده است.

خرید زعفران

نیازمندی های جزیره قشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *