جنگل حرا قشم؛ زیباترین جاذبه طبیعی در خلیج فارس


جنگل حرا قشم؛ زیباترین جاذبه طبیعی در خلیج فارس

قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس است که جاذبه‌های دیدنی بسیاری دارد. جنگل حرا قشم یکی از این جاذبه‌هاست که هرساله گردشگران بسیاری را به سوی این جزیره می‌کشاند. این جنگل‌ها روی آب شور دریا رشد کرده‌اند و منظره‌ای حیرت‌انگیز را به وجود آورده‌اند. با ما همراه باشید تا نگاهی دقیق‌تر به این جنگل روی آب بیندازیم.

درباره جنگل حرا قشم سرمایه گذاری در قشم

جهت اطلاع از فرصتهای سرمایه گذاری در نزدیکی جنگل حرا قشم اینجا کلیک کنید.

معرفی جنگل حرا  قشم

جنگل همیشه سبز حرا در شمال جزیره قشم و در تنگه خوران قرار دارد. این جنگل شگفت‌انگیز بین جزیره قشم و بندر خمیر واقع شده است و یکی از مهمترین جاذبه‌های طبیعی کشورمان محسوب می‌شود.

درخت حرا از نوع مانگرو و از تیره شاه‌پسند است. این گیاهان در ناحیه جذرومد در آب شور پرورش پیدا می‌کنند و طول آن‌ها به 3 الی 6 متر می‌رسد. این گیاهان نمی‌توانند در دمای کمتر از 5 درجه سانتی‌گراد به حیات خود ادامه دهند. این درختان در زمان مد که آب دریا بالا می‌آید، جلوه زیبایی را به وجود می‌آورند. به‌گونه‌ای که تصور می‌شود درختان روی آب شناور هستند.

دانه این گیاه روی درخت مادر رشد می‌کند تا تبدیل به نهال شود. سپس از درخت مادر جدا می‌شود و در آب می‌افتد. حرا از آب دریا تغذیه می‌کند، جالب است بدانید پوست این درختان مانند فیلتر عمل کرده و مانع از جذب نمک موجود در آب دریا می‌شود.

 

معرفی جنگل حرا قشم سرمایه گذاری در قشم

 

گل‌های درختان مانگرو را می‌توان در اوایل اسفند تا اردیبهشت ماه دید. گل‌هایی بسیار کوچک با چهار گلبرگ که البته عطر بسیار دلپذیر و خوشایندی دارد. برای دیدن این گل‌های زیبا باید دقت کنید زیرا کوچی آن‌ها مانع از آن می‌شود که به راحتی قابل رویت باشند.

تنها 15 میلیون هکتار جنگل حرا در جهان وجود دارد که حدود 2 هزار هکتار آن در قشم وجود دارد. بنابراین شانس تماشای این جنگل را از دست ندهید. این جنگل‌ها به صورت نواری به عرض 50 تا 500 متر به طول حدود 150 کیلومتر از بندر لافت تا روستای طبل امتداد دارد. برای دیدن این درختان اسرارآمیز باید راه آبی را طی کنید و از راه خشکی امکان رسیدن به آنها و دیدن زیبایی‌هایشان وجود ندارد.

اگرچه تمام این جنگل شگفت‌انگیز و مسحور کننده است، اما اگر قصد دارید از زیباترین بخش این جنگل‌ها دیدین کنید، باید به محدوده‌ای که میان بندر لافت، روستای کوران و منطقه گازی گورزین قرار دارد بروید.

در سال 1361 هجری شمی جنگل حرا قشم در فهرست مناطق حفاظت شده تحت نظارت سازمان محیط زیست با نام منطقه حفاظت شده حرا در قشم ثبت شد. علاوه‌براین، در 17 ژانویه سال 1977 میلادی این منطقه از سوی سازمان یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره در لیست جهانی ثبت شد.

مسیر دسترسی به جنگل حرا قشم

برای رسیدن به این جنگل‌های زیبا باید خود را به بندر پل برسانید؛ گفتنی است بندر پل بندری مسکونی نیست. از این بندر اگر با خودرو شخصی مسافرت می‌کنید برای رسیدن به جزیره باید از لندینگ کرافت‌های مستقر در کنار اسکله استفاده کنید این لندینگ کرافت‌ها (لندینگ کرافت یک نوع شناور دریایی است) با دریافت هزینه ای مشخص خودروی شما را به بندر لافت منتقل می‌کنند. از بندر لافت نیز تا اسکله جنگل‌های حرا ۳۴ دقیقه فاصله دارید.

برای رسیدن به جزیره قشم می‌توانید با هواپیما به بندعباس رفته و از اونجا با کشتی بروید یا مستقیما به مقصد فرودگاه قشم پرواز بگیرید. در صورتی که به بندر عباس رفتید کافی است خود را به اسکله شهید حقانی برسانید و از آنجا به قشم و یا درگهان بروید و سپس خود را به جنگل های حرا قشم برسانید.

پوشش گیاهی و جانوری جنگل های حرا

همانطور که گفتیم درختان حرا این جنگل دریایی را به وجود آورده‌اند، اما این درختان تنها پوشش گیاهی این منطقه نیستند. در این میان درختان چندل نیز به چشم می‌خورند. چندل از کمیاب‌ترین گونه‌های درختان همیشه سبزی است که در آب رشد و نمو می‌کنند.

درختان حرا به غیر از ظاهر زیبایی که به جنگل‌های دریایی بخشیده‌اند، خواص دیگری نیز دارند. از این گیاه برای تغذیه دام و طیور استفاده می‌شود. به علاوه درختان حرا در چسب تخته و خمیر چوب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. به اعتقاد برخی از مردم شیره این درخت به درمان بیماری‌های پوستی کمک می‌کند.

زیبایی کم‌نظیر پوشش گیاهی جنگل حرا قشم تنها جاذبه آن نیست. جنگل دریایی قشم پوشش جانوری متنوعی نیز دارد که شامل آبزیان، پرندگان و دوزیستان نیز دارد. لک‌لک، مرغ ماهی‌خوار، مرغابی، خرچنگ، مار دریایی، صدف و انواع قورباغه می‌شود.

پوشش گیاهی جنگل های حرا

بهترین زمان سفر به جنگل حرا قشم

همانطور که می‌دانید قشم آب‌وهوایی گرمسیری دارد، بنابراین در تابستان دمای هوا زیاد است به‌طوری‌که قابل تحمل نیست. از اوایل آبان تا اواسط اردیبهشت ماه بهترین زمان برای سفر کردن به جنگل حرا محسوب می‎شود. البته اوایل بهار آب‌وهوای این منطقه معتدل است، بنابراین اگر آب‌وهوای خنک را ترجیح می‌دهیم پاییز و زمستان برای سفر انتخاب کنید.

تابستان از نظر آب‌وهوایی فصل مناسبی برای سفر به قشم و به‌طور کل جنوب کشورمان نیست. اما اگر علاوه‌بر بازدید از جنگل حرا قشم به جشن نوروز صیاد علاقه دارید باید اواخر تیرماه رهسپار این جزیره شوید. بومیان روستای سلخ این آیین را در زمان تولید مثل آبزیان انجام می‌دهند. در این مدت صیدی انجام نمی‌شود تا آبزیانی که در این منطقه هستند فرصتی برای تولید مثل و تداوم نسل داشته باشند. در طی این آیین بومیان منطقه برای قدردانی و شکرگذاری از نعمت‌های پروردگار به دریا می‌روند.

قایق سواری در جنگل حرا

برای بازدید از این جنگل زیبا ابتدا باید به جزیره قشم بروید و سپس با قایق رهسپار این منطقه شوید. در این منطقه قایق‌رانانی هستند که شما را برای بازدید از جنگل حرا قشم ببرند. ناخداهای محلی شما را در آب‌راهه‌های این جنگل می‌برند تا مناظر بکری را تماشا کنید.

اگر در فصل بهار و پاییز به جنگل‌های حرا قشم بروید باید برای سوار شدن بر قایق‌های کرایه ای کمی منتظر بمانید. سوار بر قایق که شدید سفری به میان جنگلی دریایی خواهید داشت. جنگلی عجیب که رازهای مگوی بسیار دارد.  بومیان و قایق رانان به خوبی زمان جزر و مد دریا را می‌دانند. همچین آنان عبور از میان آبراهه‌های کوچک و بزرگ را به خوبی
می‌شناسند. پس با خیالت راحت دل به جنگل دریایی بسپارید.

در هنگام عبور از میان درختان مانگرو وقتی که قایق آب دریا را می‌شکافد و پیش می‌رود صدای پرندگان در هجوم صدای موتور قایق گم نخواهد شد. شاید پرندگان به این شکل حضور خود را به گردشگران اعلام می‌کنند. در میان درختان گاهی پرنده ای را از نوع لک لک، فلامینگو، کبک و… می‌بینید؛ که بسیار به شما نزدیک هستند. توصیه می‌کنیم دوربین عکاسی همراه خود داشته باشید تا این مناظر بی‌نظیر را ثبت کنید.

 

توصیه دیگر اینکه به دلیل تکان‌های قایق حتما مراقب دوربین خود باشید چرا که امکان افتادن دوربین در آب وجود دارد. با همه این تفاصیل، حتما به ثبت لحظه‌ها بپردازید؛ زیرا قایق سواری در جنگل‌های حرا بی‌تردید تجربه‌ای جدید و منحصربه‌فرد برای شما خواهد بود. حرکت روی آب از میان شاخ و برگ درختانی که در آب رشد کرده‌ند، اتفاقی نیست که بتوانید هر روز آن را تجربه کنید.

جالب است بدانید اگر دریا تحت شرایط مد قرار بگیرد و آب بالا بیاید به شکلی درختان جنگل‌های حرا ناپدید می‌شوند که گویا اصلا وجود نداشته اند. عمل جزر و مد در این منطقه به کندی انجام می‌شود. در زمان پایین آمدن آب گرچه امکان قایق سواری در میان این جنگل دریایی وجود ندارد اما این تنها زمانی است که ریشه‌های درختان مانگرو سر از آب بیرون آورده و شکل و شمایلی جدید به جنگل می‌بخشند.

همانطور که ذکر شد پرندگان یکی از گونه‌های جانوری این منطقه هستند. اگر تمایل دارید در سفر به جنگل دریایی قشم پرندگان را ببینید، در فصول سرد سال به این منطقه بروید. در این فصل پرندگانی که از مناطق سردتر به این جنگل کوچ کرده‌اند را می‌توانید ببینید و لذت سفر خود را دوچندان کنید.

اگر می‌خواهید پرندگان مهاجر را ببینید باید از ابتدای پاییز در خنکای هوا بار سفر ببندید و راهی این منطقه شوید. با آغاز فصل زیبای پاییز و خنک شدن این منطقه باید منتظر کوچ پرندگان مهاجر بود. دیدن این همه پرنده در یک جا تجربه جذابی است. پرنده‌های آزاد و رها در حرا چه زیبا در سمفونی درخت و دریا در آسمان بال می‌گشایند تا به زیبایی این منطقه بیفزایند.

در فصول سرد سال پرندگان مهاجر از مناطق سیبری و بخش‌هایی از آسیای مرکزی میهمان این ناحیه می‌شوند. بسیاری از این پرندگان روی درختان حرا لانه می‌سازند و با تسلط بر آب برای شکار ماهی‌ها به آب می‌زنند. تغذیه پرندگان مهاجر حلزون‌ها، میگو‌ها، ماهی و مارهای دریایی است.

 

اقامت در سفر به جنگل حرا

بالغ بر 73 هتل و اقامتگاه در جزیره قشم آماده پذیرایی از میهمانان است. جنگل حرا تا قشم حدود یک ساعت فاصله دارد؛ بنابراین به راحتی می‌توانید برای اقامت به قشم بروید. این اقامتگاه‌ها از نظر قیمت بسیار متفاوت هستند، بنابراین با هر بودجه‌ای می‌توان اقامتگاهی مناسب را رزرو کرد. به‌علاوه در روستاهای اطراف حرا نیز اقامتگاه‌هایی برای پذیرایی از مهمانان وجود دارد.

از نزدیکترین اقامتگاه‌ها به جنگل‌های حرا قشم مهمانخانه اسدی، و اقامتگاه بوم گردی مدالی  است. روستای طبل نیز ۵ دقیقه با اسکله جنگل حرا فاصله دارد در این روستا اقامتگاه بوم گردی ناخدا امینی کنار مسجد اصلاح می‌تواند انتخاب دیگر شما باشد.

در فاصله ای کمتر از ۱۵ دقیقه از جنگل‌های حرا می‌توانید به روستای دهخدا بروید در این روستا سراغ اقامتگاه بومگردی کلودنگ را بگیرید. کلودنگ اقامتگاهی سنتی با امکاناتی مطلوب است. از دیگر اقامتگاه‌های نزدیک به جنگل‌های حرا قشم اقامتگاه بوم گردی خالو منصور در روستای نقاشه است. این روستا ۲۵ دقیقه با اسکله فاصله دارد و نزدیک به فرودگاه بین المللی قشم است.

با اقامت در قشم می‌توانید از دیگر جاذبه‌های بزرگترین جزیره خلیج فارس نیز دیدن کنید. دره ستارگان، انجیر معابد، جزیره هنگام، ساحل نقره‌ای، جزایر ناز، غار نمک، تنگه چاهکو، سد گوران، غار خربس، دره تندیس‌ها، سد پی پشت، پارک زیتون، باغ کروکودیل و چاه‌های طلا در لافت از دیگر جاهای دیدنی جزیره قشم است. علاوه‌براین تفریحات بسیاری نظیر سافاری، غواصی، جت اسکی، شاتل، عکاسی زیرآب، فلای برد، بنانا سواری و… را می‌توانید در این جزیره تجربه کنید.

اگر اهل خرید و پاساژ گردی هستید، حتما سری به بازارها و پاساژهای قشم بزنید. بازارهای درگهان، بازار قدیم قشم، مرکز خرید ستاره، بازار فردوسی، بازار بزرگ خلیج فارس، بازار پردیس و مجتمع تجاری سیتی سنتر یک و 2 از معروفترین بازارهای قشم هستند

 

اگر به طبیعت علاقه دارید و در عین حال ترجیح می‌دهید که مقصد سفرتان را به گونه‌ای انتخاب کنید که علاوه‌بر طبیعت گردی به تفرح نیز بپردازید، جنگل حرای قشم گزینه مناسبی است. پس از آنکه به عکاسی و گشت و گذار در این جنگل پرداختید، می‌توانید برای استراحت به جزیره قشم بروید.

بعد از سفر به قشم و بازدید از زیبایی‌های جنگل‌های حرا آنچه به ذهن می‌آید این است که گوشه به گوشه ایران زمین مملو از آثار طبیعی زیبایی است که دست بشر هیچ دخالتی در خلق آن نداشته است. در واقع این آثار هدیه کارگاه طبیعت به ایران و ایران زمین است. ولی ما چقدر دیدنی‌های این مرز و بوم را می‌شناسیم؟ زیبایی‌ها همین جا است در همین آب و خاک، کافی است به دیدارش بشتابیم. به قشم که سفر کنید هنر دست طبیعت را  بسیار می‌بینید.

نوشته جنگل حرا قشم؛ زیباترین جاذبه طبیعی در خلیج فارس اولین بار در مشاور املاک قشم – مرکز خدمات املاک جزیره قشم | خرید و فروش ملک | آپارتمان ویلا سوییت در قشم |. پدیدار شد.



منبع این مطلب…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *