بازیکنانی که به دلایل غیر فنی تیم ملی را از دست دادند/ دایی، عابدزاده، عزیزی، مهدوی‌کیا، کریمی و حالا شجاع 


طبق گفته مسوولان باشگاه پرسپولیس، شجاع خلیل‌زاده به دلیل مسائل غیر فنی به تیم ملی دعوت نمی‌شود.

به گزارش وبسایت نود، تیم ملی دومین باخت متوالی خود با ویلموتس را مقابل عراق در حالی متحمل شد که ضعف در خط دفاعی ایران در این بازی هم نمایان بود. یکی از مدافعانی که این روزها عملکرد قابل قبولی در لیگ داشته اما به تیم ملی دعوت نمی‌شود، شجاع خلیل‌زاده است. خلیل‌زاده در زمان کی‌روش هم به تیم ملی دعوت نمی‌شد که آن روزها کی‌روش عصبی بودن این بازیکن را دلیل عدم دعوتش می‌دانست. برخی اعتقاد دارند که شجاع به دلیل سنش از سوی ویلموتس دعوت نمی‌شود. مسوولان باشگاه پرسپولیس اما معتقدند که دعوت نشدن شجاع به تیم ملی دلایل غیر فنی دارد و بالا بودن سن او در زمان جام جهانی 2022 قطر، نمی‌تواند دلیل عدم دعوت او به تیم ملی باشد. در این گزارش بررسی کرده‌ایم که در 25 سال گذشته چه بازیکنان سرشناسی حضور در تیم ملی را به دلایل غیر فنی از دست داده‌اند. 

 

دعوت از دایی با فشار افکار عمومی

محمد مایلی کهن وقتی به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد بعد از چند اردو رفته رفته چند استقلالی را از تیم ملی کنار گذاشت. از جمله بازیکنان استقلالی سرشناسی که مایلی کهن آن‌ها را نادیده گرفت می‌توان به جواد زرینچه، مهدی پاشازاده، بهزاد غلامپور، ادموند اختر و محمد تقوی اشاره کرد. 

علی دایی دیگر بازیکنی بود که خیلی زود با مایلی کهن به مشکل خورد. در بازی آخر تیم ملی از مرحله اول مقدماتی جام جهانی 1998 فرانسه مقابل سوریه، صعود ایران به مرحله بعدی مقدماتی قطعی شده بود و مایلی کهن دایی را از ترکیب بیرون گذاشته بود. کار تیم ملی در آن بازی گره خورد و بعد از درخواست مایلی کهن از دایی برای حضور در بازی، بین این دو نفر اختلافاتی به وجود آمد. بعد از آن بازی، مایلی کهن دایی را برای بازی دوستانه مقابل کانادا که در این کشور برگزار شد، دعوت نکرد تا دایی به دلایل غیر فنی از تیم ملی کنار گذاشته شود. در نهایت دایی با فشار افکار عمومی و رسانه‌ها برای بازی در دور نهایی انتخابی جام جهانی دوباره دعوت شد. مجتبی محرمی و رضا شاهرودی هم در زمان مایلی‌کهن چنین خط خوردن‌هایی را تجربه کردند. شاهرودی به دلیل اینکه در یکی از اردوها دیر بر سر تمرین آمده بود از تیم ملی به دلایل غیر فنی برای حضور در جام ملت‌های آسیا 1996 کنار گذاشته شد. البته مایلی کهن مانند دایی، شاهرودی را هم بعدا به تیم ملی دعوت کرد. 

 

کنار گذاشتن عابدزاده در دو مقطع

بعد از جام جهانی 1998 فرانسه، منصور پورحیدری به جای جلال طالبی به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد. پورحیدری بعد از جام، احمدرضا عابدزاده را که مصدومیتی هم داشت به تیم ملی دعوت نکرد و به بازی‌های آسیایی بانکوک هم نبرد تا تیم ملی بدون او قهرمان بازی‌های آسیایی شود.

با رفتن پوحیدری و برگشت طالبی به عنوان سرمربی تیم ملی، او هم به دلایل غیر فنی عابدزاده را به تیم ملی دعوت نکرد و به جام ملت‌های 2000 نبرد، هرچند که عابدزاده  در یکی از اردوهای قبل از جام ملت‌ها شرکت کرده بود. مسوولان وقت فدراسیون فوتبال ظاهرا ترجیح می‌دادند عابدزاده به دلیل برخی حواشی در تیم ملی نباشد و به سرمربیان تیم ملی توصیه می‌کردند او را دعوت نکنند.

 

وقتی کروات‌ها با خداداد مشکل داشتند

میروسلاو بلاژوویچ کروات بازی خداداد عزیزی را قبول نداشت اما خداداد به دلیل غیر فنی از تیم ملی توسط او کنار گذاشته شد. در یک بازی دوستانه که در تهران برگزار شد، شماره 11 خداد عزیزی به بازیکن دیگری داده شد و خداداد حسابی از این موضوع ناراحت خود را ابراز کرد. بعد از بازی دلخوری خداداد از این موضوع به گوش بلاژ رسید و او دیگر عزیزی را به تیم ملی دعوت نکرد. 

برانکو ایوانکوویچ هم که برای صعود به جام جهانی 2006 آلمان سرمربی تیم ملی بود، در ابتدا خداداد را به اردو دعوت نمی‌کرد اما وقتی کار تیم ملی گره خورد برای دو بازی حساس مقابل اردن و قطر او را دعوت کرد و خداداد در هر دو بازی هم برای تیم ملی بازی کرد. بعد از بازی با قطر، خداداد دیگر به تیم ملی دعوت نشد. خود او اعتقاد دارد به دلیل اتفاقاتی که در بازی با قطر افتاد و برداشت بد برانکو از صحنه‌ی گلی که او به ثمر رساند و داور آفساید اعلام کرد، دیگر به تیم ملی دعوت نشده است.   

 

روزهایی که دایی دو لژیونر سرشناس را دعوت نمی‌کرد

علی دایی وقتی به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد در ابتدا مهدی مهدوی‌کیا را به اردو دعوت نکرد اما علی کریمی که در زمان جام جهانی 2006 آلمان با او به مشکل خورده بود را به تیم ملی دعوت کرد. کریمی بعد از یکی از اردوهای تیم ملی به انتقاد از وضعیت اردوی تیم پرداخت و بعد از آن اردو به دلیل انتقاد از فدراسیون فوتبال از تیم ملی با نامه فدراسیون اخراج شد. علی دایی هم هیچ وقت از کریمی حمایت نکرد و دیگر کریمی در تیم ملی در زمان دایی به میدان نرفت. 

علی کریمی بعد از رفتن دایی، به تیم ملی‌ای که قطبی هدایت آن را بر عهده داشت، دعوت شد و حتی گل برتری تیم ملی در بازی مقابل امارات در مقدماتی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی را هم به ثمر رساند. بعد از حذف از مقدماتی جام جهانی 2010، در اردویی که تیم ملی در اتریش برگزار کرد و شرایط مناسبی هم نداشت، علی کریمی دوباره از مسوولان فدراسیون فوتبال انتقاد کرد و توسط قطبی هم به دلایل غیر فنی کنار گذاشته شد. کریمی در حالی که روزهایی خوبی در لیگ ایران داشت به دلایل مسائل غیر فنی به جام ملت‌های آسیایی 2011 قطر برده نشد. 

 

از علی کریمی تا مهدی رحمتی

کارلوس کی‌روش در سال‌های اول حضورش در تیم ملی هیچ بی انضباطی‌ای را قبول نمی‌کرد و هر بازیکنی که می‌خواست از چارچوب‌هایی که او در نظر دارد، عبور کند را کنار می‌گذاشت. مهدی رحمتی بعد از اینکه از تیم ملی با یک تصممیم عجیب موقتا خداحافظی کرد، دیگر از سوی کی‌روش به تیم ملی دعوت نشد. او که بعد از صعود ایران به جام جهانی 2014 برزیل دوست داشت در جام جهانی بازی کند، جواب منفی از سوی کی‌روش شنید و بازی در جام جهانی را از دست داد. 

هادی عقیلی هم دیگر بازیکنی بود که وقتی یکی از اردوهای تیم ملی را ترک کرد، کی‌روش دیگر او را به تیم ملی دعوت نکرد. مجتبی جباری هم در یکی از رسانه‌ها، شایعاتی مبنی بر خداحافظی او از تیم ملی مطرح شده بود. کی‌روش هم با وجود اینکه جباری رسما از تیم ملی خداحافظی نکرده بود، او را دیگر به تیم ملی دیگر دعوت نکرد. 

علی کریمی هم بازیکنی بود که خیلی‌ها فکر می‌کردند در جام جهانی 2014 برزیل حضور داشته باشد اما کریمی برای جام جهانی به تیم ملی دعوت نشد. کی‌روش که می‌خواست نکونام رهبر و کاپیتان تیمش در جام جهانی باشد، کریمی را برای حضور در جام جهانی دعوت نکرد تا توازن تیم بر هم نخورد. محسن مسلمان و پیام صادقیان هم به دلیل حواشی‌ای که داشتند، از سوی کی‌روش  کنار گذاشته شدند.

1870
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *