شناسایی عوامل ناکامی موج قرمز جمهوری‌خواهان


به گزارش اقتصادنیوز به نظر می‌رسید بخت با جمهوری‌خواهان همراه بود. از وضعیت اقتصادی نه‌چندان ایده‌آل گرفته تا سنت تاریخی شکست حزب حاکم بر کاخ سفید و منفورترین رئیس‌جمهور دموکرات از زمان جیمی کارتر، جریان محافظه‌کار را امیدوار کرد که می‌تواند در انتخابات میان‌دوره‌ای، رقبای چپی خود را شکست دهد.

j93kboNiwVMa

ما صبح اعلام نتایج، موج قرمزی که همه منتظرش بودند تغییر مسیر داد و هرگز به ساحل نرسید.

برخی از تحلیل‌گران می‌گویند که تمرکز دموکرات‌ها بر مسئله سقط‌جنین و حرکت جمهوری‌خواهان به سمت نامزدهای جریان ترامپیسم، به تغییر سرنوشت انتخابات منجر شد.

دیوید کوهن، استاد علوم سیاسی دانشگاه آکرون اوهایو گفت که رأی ماه ژوئن دادگاه عالی آمریکا که حق تصمیم‌گیری در مورد حکم سقط‌جنین را از دولت فدرال سلب و به تک‌تک ایالت‌ها واگذار کرد، جان تازه‌ای به دموکرات‌ها داد.

کوهن تأکید کرد: این یکی از مهم‌ترین موضوعاتی بود که دموکرات‌ها را به پای صندوق‌های رأی ببرد.

در حالی که هنوز شمارش آرا در جریان بود و حزب جمهوری‌خواه می‌توانست کنترل کنگره، سنا یا هر دو را به دست آورد، در ساعات اولیه مشخص شد که دموکرات‌ها بهتر از انتظارات عمل کردند.

لارا براون، استاد علوم سیاسی دانشگاه جورج واشنگتن در مصاحبه‌ای گفت: قطعاً با معیارهای تاریخی، این شبی باورنکردنی برای دموکرات‌ها است. تا حالا سابقه نداشته است که حزب مستقر در کاخ سفید و مجلس، در انتخابات میان‌دوره‌ای عملکردی به این خوبی داشته باشند.

حتی با اینکه دموکرات‌ها کنگره را از دست دادند، اکثریت جمهوری‌خواهان به رهبری کوین مک‌کارتی در کنگره بسیار محدود و شکننده بوده و این یک پیروزی برای دموکرات‌ها بود.

بیشتر بخوانید: دردسرهای نمایندگان سرکش برای رئیس جدید پس از جدالی تاریخی

 

شکست سنت‌های تاریخی

در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، معمولاً حزبی که کنترل کاخ سفید را در دست دارد کرسی‌های زیادی را در مجلس از دست می‌دهد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق در سال ۲۰۱۸ ده‌ها کرسی کنگره را از دست داد. باراک اوباما نیز در سال ۲۰۱۰ اکثریت زیادی را در کنگره و سنا واگذار کرده و آن را شکستی ننگ‌آور توصیف کند. جورج دبلیو بوش و بیل کلینتون نیز کنترل سنا و کنگره را در انتخابات میان‌دوره‌ای کنترل از دست دادند.

معمولاً در یک انتخابات میان‌دوره‌ای، خصوصاً در چهار سال نخست رئیس‌جمهور مستقر، چینش ۳۰ کرسی تغییر می‌کند.

اما امسال، حزب دموکرات جو بایدن کمترین شکست ممکن را شاهد بود و دستاوردهای قابل‌توجهی داشت.

این حزب در یکی از رقابتی‌ترین انتخابات تاریخ آمریکا، کرسی سنای ایالت پنسیلوانیا را به دست آورده و گِرِچن ویتمر و تونی اووِرز، به ترتیب در ایالت‌های کلیدی میشیگان و ویسکانسین، مجدداً به عنوان فرماندار انتخاب شدند.

دموکرات‌ها همچنین از درگیری‌های درون‌حزبی اجتناب کردند.

رقابت‌های سنا در ایالت‌های کلرادو و نیوهمپشایر که انتظار می‌رفت رقابتی باشد، در نهایت به‌آسانی نصیب دموکرات‌ها شد. در کنگره نیز بسیاری از نامزدهای دموکرات جان سالم به در برده و تنها چند حوزه انتخاباتی به دست جمهوری‌خواهان افتاد.

بررسی علل شکست موج قرمز جمهوری‌خواهان

دغدغه توده‌ها

در بسیاری از کمپین‌های دموکرات‌ها، مسئله سقط‌جنین در کانون تبلیغات انتخاباتی بود. نامزدهای آن‌ها وعده محافظت از حق سقط‌جنین را داده و مخالفان جمهوری‌خواه خود را افراطی می‌نامیدند.

اکثریت قضات محافظه‌کار در دیوان عالی ایالات متحده، از جمله سه قاضی منصوب ترامپ، در ماه ژوئن حق تعیین و تکلیف قانون سقط‌جنین را از دولت فدرال سلب کرده و سرنوشت آن را به قانون‌گذاران هر ایالت واگذار کرد.

لارا براون گفت: رأی‌دهندگان نشان دادند که آمریکایی‌ها از افراطی‌های هیچ جریانی خوششان نمی‌آید.

کوهن نیز با اشاره به شکست چندین کاندیدای جریان محافظه‌کار، تأکید کرد که جمهوری‌خواهان به خاطر کیفیت پایین نامزدها شانس پیروزی را از دست دادند.

البته چهره‌های نزدیک به دونالد ترامپ، شکست نامزدهای مورد تأیید رئیس‌جمهور سابق را متوجه کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه و سنگ‌اندازی‌های هسته قدرت و سیاست‌مداران مستقر در واشنگتن می‌دانند.

فارغ از بحران‌تراشی دموکرات‌ها از آنچه که آنها افراط‌گرایی جمهوری‌خواهان می‌نامند، دموکرات‌ها همچنین بر سوابق خود مانور دادند. حتی بایدن نیز، با عدم محبوبیت ظاهری خود، موفق شده بود لایحه بازسازی زیرساخت‌ها و قانون موسوم به «کاهش تورم» را به تصویب کنگره و سنا برساند.

علاوه بر این، وعده بایدن جهت بخشودگی ۲۰ هزار دلار از بدهی دانشجویان باعث شد رأی‌دهندگان جوانی که بخش اصلی پایه مردمی حزب دموکرات را تشکیل می‌دهند، به پای صندوق‌های رأی بروند.

خرید زعفران

نیازمندی های جزیره قشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *