شاهکار فورد در SEMA ۲۰۱۹؛ موستانگ برقی با گیربکس دستی


مجله دیجی‌کالا – آراد فلاح: در طی ماه‌های آتی، شاهد رونمایی رسمی از فورد Mach E خواهیم بود، کراس اووری الکتریکی از برند آمریکایی فورد، که براساس مدل محبوب فورد موستانگ توسعه یافته است.

شاهکار فورد در نمایشگاه SEMA ۲۰۱۹؛ موستانگ برقی با گیربکس دستی

اما پیش از آن، یک تیم مستقل زیرنظر فورد، با همکاری شرکت آلمانی Webasto، دست به کار شده و نسخه الکتریکی از فورد موستانگ اصلی، موسوم به موستانگ لیتیوم را به نمایشگاه SEMA آورده است. پیشرانه این خودرو الکتریکی خالص بوده و از گیربکس شش سرعته دستی برای سیستم انتقال قدرت، بهره می‌برد.

فورد موستانگ لیتیوم، به باتری ۸۰۰ ولتی و موتور ۹۰۰ اسب بخاری برقی دو هسته‌ای ساخت Webasto است که این خودرو را به یک خودرو عضلانی الکتریکی تبدیل می‌کند. این موتور و باتری الکتریکی، قادر هستند تا در بالاترین ظرفیت کاری خود، ۱۳۵۶ نیوتون متر گشتاور را از طریق گیربکس شش سرعته دستی Getrag، به محور عقب انتقال دهند.

بسیاری اعتقاد دارند فورد می‌تواند از این قوای فنی، در فورد Mach E استفاده کرده و کراس‌اووری بی نهایت جذاب را روانه بازار کند. همکاری فورد و وبستو در ساخت موستانگ لیتیوم، امیدبخش آینده روشن برای این برند آمریکایی در بازار خودرو‌های برقی است.

شاهکار فورد در نمایشگاه SEMA ۲۰۱۹؛ موستانگ برقی با گیربکس دستی

مسلما برای مهار چنین قدرت و گشتاوری، یک دیفرانسیل عقب ساده پاسخگو نخواهد بود، و بنابراین تیم توسعه از ترمز‌های شش پیستونه ساخت برمبو، که بر روی فورد موستانگ شلبی GT۳۵۰ نصب شده بودند، استفاده کرده است. قسمت‌های زیادی از بدنه، از جمله کاپوت، از فیبرکربن ساخته شده اند و در تولید پنجره‌های خودرو، از پلی کربنات استفاده شده است.

رینگ‌های خودرو نیز بیست اینچی هستند و تایر‌های میشلن Sport ۴S بر روی موستانگ لیتیوم نصب شده است. ظاهر خارجی خودرو، تقریبا همان ظاهر فورد موستانگ درون‌سوز است، اما به دلیل بهره‌مندی از قوای الکتریکی، تغییرات اندکی به خود دیده است، که از آن جمله می‌توان به اسپویلر جلو با نماد لیتیوم، اسپلیت‌های جانبی فیبر کربنی و دیفیوزر عقب اشاره کرد.

تلفیق فناوری و سنت گرایی در کابین فورد موستانگ برقی

طراحی داخلی خودرو، کاملا شبیه به فورد موستانگ معمولی است، اما به علت الکتریکی بودن موستانگ لیتیوم، از رنگ آبی روشن در قسمت‌هایی از کابین استفاده شده است. همچنین یک نمایشگر ۱۰.۴ اینچی همانند دیگر خودرو‌های برقی این رده، در میانه کابین قرار گرفته است.

فورد پیش‌بینی کرده در محصولات الکتریکی آتی خود، از جمله فورد Mach E، صفحه نمایش‌های بزرگتری را استفاده کند. Valet, Sport, Track, و Beast حالات مختلف رانندگی در نظر گرفته شده برای موستانگ لیتیوم هستند، که راننده می‌تواند از طریق صفحه نمایش لمسی، بین آن‌ها سوئیچ کند.

شاهکار فورد در نمایشگاه SEMA ۲۰۱۹؛ موستانگ برقی با گیربکس دستی

با وجود آن‌که فورد با اندکی تاخیر وارد بازار خودرو‌های برقی شده است، اما به وضوح می‌توان دید که این شرکت آینده خود را در خودرو‌های برقی می‌بیند، و سرمایه گذاری عظیم ۱۱.۵ میلیارد دلاری فورد برای تحقیق و توسعه خودرو‌های برقی، حاکی از عزم جدی شرکت آمریکایی برای در اختیار گرفتن بازار پررونق خودرو‌های برقی است.

این شرکت قصد دارد در کنار عرضه فورد Mach E، نسخه الکتریکی فورد F-۱۵۰ را وارد بازار کند، تا فروش پیکاپ محبوب خود را تضمین کند. بزودی با اخبار زیادی از خودرو‌های الکتریکی فورد روبرو خواهید شد.

شاهکار فورد در نمایشگاه SEMA ۲۰۱۹؛ موستانگ برقی با گیربکس دستی

منبع: Car and driver

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *