سرنوشت بازگشت مربیان به تیم ملی؛ ناکامی جلال و امیدواری برانکو


تکرار یک خاطره خوب، وسوسه‌ای قدیمی در فوتبال است.

به گزارش وبسایت نود، مهدی تاج برای فسخ قرارداد ویلموتس، به اروپا سفر کرده و می‌خواهد پس از توافق نهایی با او، سراغ پروژه بازگرداندن برانکو به ایران برود. برانکو که در سال‌های اخیر، شایعات زیادی درباره علاقه‌اش به نشستن روی نیمکت تیم ملی منتشر شده، سرانجام فرصت خواهد داشت به شغل محبوبش برسد.

تکرار یک خاطره خوب، وسوسه‌ای قدیمی در فوتبال است. بارها یک مربی یا حتی یک بازیکن، با خاطرات خوب تیمی را ترک کرده و چند سال بعد، برگشته‌اند تا دوباره خاطرات را تکرار کند. کاری که برانکو هم می‌خواهد در تیم ملی انجام دهد. برانکو پیش از این در دو مقطع، سرمربی تیم ملی بود. او پس از بلاژ روی نیمکت ایران نشست، مدتی همایون شاهرخی جایش را گرفت و بعد از چند ماه دوباره با فدراسیون فوتبال ایران قرارداد بست. برانکو مثل سایر مربیان ایران در این سال‌ها، جامی در رده بزرگسالان با تیم ملی نگرفت اما قهرمانی زیر 23 سال در بازی‌های آسیایی، رده سوم جام ملت‌های 2004 و رساندن کم دردسر تیم ملی به جام جهانی 2006 باعث شد کارنامه قابل قبولی از خودش به جا بگذارد. هر چند جدایی او پس از حذف ایران در جام جهانی، تلخ و پرحاشیه بود.

پیش از برانکو، مربیان دیگری هم برای تکرار خاطرات خوب‌شان به تیم ملی برگشته‌اند. اولین نمونه، حسین فکری بود. فکری دوره اول حضورش در تیم ملی، ایران را برای اولین بار با المپیک رساند. حدود دو سال بعد، به نیمکت برگشت و این بار فقط 2 بازی ایران را هدایت کرد. محمود بیاتی، مربی اولین تیم فاتح جام ملت‌های آسیا هم بازگشت به تیم ملی را تجربه کرد و با وجود نتایج قابل قبول، افتخاری بدست نیاورد. آخرین نمونه هم، جلال طالبی است. سرمربی تیم ملی در جام جهانی 98 و صاحب اولین برد ایران در تاریخ جام‌های جهانی، چند سال بعد سرمربی تیم ملی شد و قهرمانی مسابقات غیر رسمی غرب آسیا را هم بدست آورد. با این حال شکست از کره جنوبی و ناکامی در جام ملت‌ها، نگذاشت عمر مربیگری‌اش طولانی‌تر شود.

یک تجربه ناموفق با طالبی، یک تجربه نسبتا موفق با بیاتی و تجربه بسیار کوتاه فکری، باعث می‌شود قضاوت در مورد آینده احتمالی با برانکو، کار راحتی نباشد. به خصوص که این بار، سطح انتظارات از او و تیم ملی نسبت به دوره قبل بالاتر رفته و او باید موفقیت بیشتری بدست آورد. کی‌روش بعد از گرفتن 4 امتیاز در جام جهانی و رسیدن به نیمه نهایی جام ملت‌ها از ایران رفت و توقع از برانکو، کسب موفقیتی بالاتر از این خواهد بود.

22330

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *