آشنایی با کمپانی فیسکر و خودروهای فوق‌العاده‌اش


برترین‌ها: کمپانی فیسکر یکی از تولیدکنندگانِ وسایل نقلیه لوکس و دوستدار محیط زیست بوده و ما قصد داریم که شما را با آن آشنا کنیم. البته شاید شما اصلاً نام فیسکر را نشنیده باشید؛ اما باید بدانید که این تولیدکننده، محصولات لوکس و برقی متفاوتی را به تولید رسانده و محبوبیت فراوانی دارد.

فیسکر اتومبیل‌هایی ساخت که بسیاری از افراد مشهور و شخصیت‌های سیاسی را به خود جذب کرده بودند. بنیانگذار فیسکر، هنریک فیسکر نام دارد که قبل از تاسیس کمپانی خود، مشغول طراحی چندین و چند اتومبیل لوکس برای خودروسازان دیگر بود. اما دلیل شناخته شدن و محبوبیت فیسکر در بین علاقه‌مندان به اتومبیل‌های برقی را باید نکاتِ دیگری دانست که ما در ادامه می‌خواهیم برخی از آن‌ها را بیان کنیم.

خالق اتومبیل‌های مشهورِ فیلم‌های سینمایی

۱۰ نکته جالب درباره فیسکر؛ خودروسازی که ورشکسته شد!

اگرچه فیسکر مستقیماً در تولید اتومبیل‌های افسانه‌ای جمیزباند نقشی نداشت؛ اما بنیانگذار این کمپانی، یعنی هنریک فیسکر (Henrik Fisker) یکی از طراحان مهم و بنام اتومبیل‌های باند بود. به بیانِ ساده‌تر، فیسکر طراح استون‌ماترین ونتیج وی ۸ (Aston Martin V۸ Vantage) است.

اتومبیل یادشده خودرویی اسپرت، سبک و کوپه بوده و همه کلکسیونر‌ها و علاقه‌مندان به اتومبیل عاشق آن هستند. این اتومبیل ۴۰۰ اسب‌بخار قدرت داشته و ترکیبی از زیبایی و توانایی است. البته هنرنمایی‌های فیسکر به اینجا ختم نشده و او بی‌ام‌و زِد ۸ رودستر (BMW Z۸ Roadster) را هم طراحی کرده است.

اتومبیل مزبور هم یکی از بهترین خودرو‌های لوکس جهان بوده و به عنوان ستاره‌ای درخشان در فیلم‌های جیمزباند حضور داشته است. موفقیت و شهرت اتومبیل‌های مذکور برای کمپانی فیسکر یک افتخار بوده و این کمپانی با طراحی اتومبیل‌های یادشده، یک معامله دو سر برد انجام داد.


فیسکر ورشکسته شده بود

۱۰ نکته جالب درباره فیسکر؛ خودروسازی که ورشکسته شد!

هر چند اخیراً هنریک فیسکر خبر از عرضه اتومبیل‌هایی جدید با ویژگی‌هایی امیدوار کننده داده است؛ اما نمی‌توان گذشته را از یادبرد و ورشکستگی فیسکر را فراموش کرد.

فیسکر چند سال پیش کاملاً ورشکسته شد و تقریباً تمام دارایی‌های خود را به یک کمپانی چینی فروخت و از آن پس شرکت «Karma Automotive» با استفاده از فناوری‌های فیسکر به ساخت و توسعه اتومبیل‌های برقی پرداخت.

کمپانی یادشده موفق بود و به همین دلیل هنریک فیسکر تصمیم گرفت که دوباره کمپانی فیسکر را راه‌اندازی کند؛ بنابراین فیسکر دوباره و در سال ۲۰۱۶ تاسیس شد؛ ولی همچنان سایه شوم و سنگین ورشکستگی را تحمل می‌کرد. اما اینک می‌توان گفت که ورشکستگی دوبارهِ کمپانی فیسکر و تکرار حوادثِ تلخ گذشته، بسیار بعید است.

فیسکر با تولد مجدد خود موفق به فروش تعداد قابل توجهی از محصولاتش شده و به نظر می‌رسد که اتومبیل‌های جدید فیسکر قابل اعتماد و مقرون به صرفه هستند.


فیسکر خالق مدل حیرت انگیز کارما است

۱۰ نکته جالب درباره فیسکر؛ خودروسازی که ورشکسته شد!

فیسکر کارما (Fisker Karma) اتومبیل بسیار مشهوری بوده و کمپانی فیسکر قبل از ورشکستگی موفق به تولید آن شد. علت مشهور بودن کارما را باید خرید آن توسط افرادی مانند جاستین بیبر (Justin Bieber) و… دانست. کارما اتومبیلی هیبریدی بوده و ظاهر بیرونی آن اسپرت است. خطوط روی بدنه آن بسیار جالب بوده و رنگ آمیزی زیبایی دارد.

این اتومبیل از قدرت پیشرانه‌ای با توان ۴۰۰ اسب‌بخار استفاده کرده و در زمان خود یکی از راحت‌ترین و سریع‌ترین اتومبیل‌های اسپرت و لوکسِ بازار بود. علاوه بر این برای خرید فیسکر کارما باید مبلغ کمتری نسبت به محصولات فراری (Ferrari) و یا لامبورگینی Lamborghini)) پرداخت می‌کردید و به همین خاطر هم بسیار مقرون به صرفه بود.


شارژ باتری خودرو با پریز‌های برق خانگی

۱۰ نکته جالب درباره فیسکر؛ خودروسازی که ورشکسته شد!

فیسکر کارما به غیر از ظاهر خوبِ خود که آن را تبدیل به یکی از بهترین اتومبیل‌های اسپرت کرد؛ اتومبیلی هیبریدی، متفاوت و قدرتمند بود. برق مورد نیاز کارما به سادگی و توسط پریز‌های برقِ خانگی تامین می‌شد. ایده فیسکر جالب بود؛ اما آخرین راه حل نبود! زیرا فیسکر دوباره دست به کار شد و توانست مدل کارما را به پنل‌های خورشیدی مجهز کند.

به این ترتیب فیسکر کارما همیشه شارژ بود و مشکلی از بابت سوخت، انرژی و… نداشت؛ بنابراین باید سادگی فرایند شارژ شدن و استفاده از باتری‌ها، قطعات و… فیسکر را مورد توجه قرار داد. اغلب مردم مدل کارما را با محصولات کمپانی تسلا مقایسه می‌کنند؛ اما هنوز توان تشخیص راحتی، طراحی و سازگاری بی‌نظیرِ فیسکر کارما با محیط زیست ندارند!


فیسکر کارما مشکلات زیادی داشت

۱۰ نکته جالب درباره فیسکر؛ خودروسازی که ورشکسته شد!

یکی از نکاتی که باید درباره کمپانی فیسکر بدانید این است که مدل کارما با مشکلات زیادی مواجه شده بود. در واقع مشکلات فراوان کارما باعث شد که خیلی زود تبدیل به اتومبیلی سرخورده و بدنام شود. به عنوان مثال این اتومبیل باید با توان باتری‌های خود مسافتی ۵۰ مایلی را طی می‌کرد؛ ولی تنها ۳۲ مایل را طی کرده و این میزان برخلاف ادعا و تعهد کمپانی فیسکر بود.

علاوه بر این میزان مصرف سوخت کارما بسیار فراوان بوده و به راحتی خریداران خود را ناامید می‌کرد. همچنین ۲۳۹ دستگاه فیسکر کارما به دلیل احتمال وجود آتش‌سوزی فراخوان شده‌اند. در مجموع می‌توان گفت که فیسکر قبل از ورشکستگی با مشکلات زیادی مواجه بوده و حتی مدل پیشتاز و متفاوت کارما هم از اشتباهات مهندسان فیسکر در امان نبود.


تولید اتومبیل‌های ۱۰۰ درصد برقی

۱۰ نکته جالب درباره فیسکر؛ خودروسازی که ورشکسته شد!

پس از تاسیس دوباره کمپانی فیسکر و تغییر نام آن از «Fisker Automotive» به «Fisker Inc»؛ اعلام شد که فیسکر از این لحظه به بعد فقط اتومبیل ۱۰۰ درصد برقی تولید کرده و به منظور حل مشکل اتومبیل‌های هیبریدی و فراموشی خاطرات تلخ گذشته، با سوخت‌های فسیلی خداحافظی خواهد کرد.

بنابراین به نظر می‌رسد که فیسکر اکنون اتومبیل‌هایی برقی و آینده نگرانه را به تولید رسانده و مسیری جدید و کاملاً منطقی را در پیش گرفته است. فیسکر در اوایل سال ۲۰۱۸ برنامه خود برای تولید اتومبیل‌های ۱۰۰ درصد برقی تشریح کرد و برای شروع به سراغ مدل هیبریدی کارما رفت.

براساس برنامه فیسکر، می‌توان انتظار داشت که تا سال ۲۰۲۱ مصرف‌کنندگان و مشتریان محصولات فیسکر با اتومبیل‌هایی تمام برقی مواجه شده و از نظر قیمت، عملکرد و زیبایی رقابتی نفس‌گیر را بین کمپانی فیسکر و تسلا شاهد خواهیم بود.


بزودی اتومبیل بدون راننده فیسکر را خواهیم دید

۱۰ نکته جالب درباره فیسکر؛ خودروسازی که ورشکسته شد!

فیسکر هم به دنبال گسترش بازار و استفاده از نوآوری‌های جدید بوده و به همین منظور تولید و عرضه اتومبیل خودران را در دستور کارِ خود قرار داده است. فیسکر معتقد است که اتومبیلِ خودران باعث ساده کردن زندگی و رفت و آمد در فضا‌های باز، فرودگاه‌ها و سایر مکان‌های شلوغ می‌شود.

اتومبیل بدون راننده فیسکر از نظر ظاهری یک خودروی بی‌عیب و نقص بوده و به بهبود حمل و نقل عمومی کمک خواهد کرد. فیسکر به طور جدی تولید و عرضه اتومبیلِ خودران را پیگیری کرده و احتمالاً در اواخر سال ۲۰۱۹ یا اوایل سال ۲۰۲۰ شاهد عرضه آن خواهیم بود.


محصول جدید فیسکر گران قیمت است

۱۰ نکته جالب درباره فیسکر؛ خودروسازی که ورشکسته شد!

فیسکر به خاطر تولید اتومبیل‌های لوکس و مقرون به صرفه مشهور شده است. ولی سوپراسپرت جدید فیسکر به نام «EMotion EV» قیمتِ زیادی داشته و باید مبلغ زیادی را برای خرید آن پرداخت کنید. اتومبییل یادشده قیمتی ۱۳۰ هزار دلاری داشته و این قیمت‌گذاری به دلیل تکنولوژی‌ها و… متفاوتِ آن نسبت به سایر محصولات کمپانی فیسکر است.

مدل «EMotion EV» کاملاً برقی بوده و طراحی اسپرت و سواری بی‌نظیری دارد. این اتومبیل می‌تواند ۴۰۰ مایل را فقط با یکبار شارژ طی کند و حداکثر سرعت آن ۱۶۰ مایل در ساعت بوده و شبیه به «Lightyear One» افسانه‌ای است. در مجموع می‌توان گفت که ارزش «EMotion EV» بیش از ۱۳۰ هزار دلار بوده و نباید فیسکر را به خاطر قیمت فراوانِ اتومبیل مذکور سرزنش کرد.


فیسکر به فکر میحط زیست است

۱۰ نکته جالب درباره فیسکر؛ خودروسازی که ورشکسته شد!

هنریک فیسکر به عنوان ایده‌پرداز کمپانی فیسکر، موفق شده که کمپانی خود را از بحران‌های گذشته دور کرده و در مسیرِ درستی قرار دهد. اکنون فیسکر به دنبال رانندگی، اتومبیلی پایدار و دوستدار محیط زیست بوده و برای رسیدن به اهداف خود تلاش می‌کند.

فیسکر اولین کمپانی بود که برای ساخت و توسعه اتومبیل‌های گوناگون، ایده استفاده از مواد دوستدار محیط زیست، چوب‌های بازیافتی و… را مطرح کرد. اگر چه تاکنون هیچ شرکتی موفق به تولید اتومبیلِ بدون آلایندگی، مواد مضر و سایر نکات منفی نشده است؛ اما فیسکر حتماً این کار را خواهد کرد.


فیسکر شاسی‌بلند برقی و کاملاً مقرون به صرفه تولید کرده است

۱۰ نکته جالب درباره فیسکر؛ خودروسازی که ورشکسته شد!

فیسکر اتومبیل‌هایی ارزان قیمت را عرضه می‌کند. اما ممکن است برای خرید برخی از محصولات فیسکر مبلغ زیادی پرداخت کنید. ولی شاسی‌بلند ۱۰۰ درصد برقی فیسکر قیمت مناسبی داشته و می‌توان آن را با پرداخت ۴۰ هزار دلار خریداری کرد.

با این مبلغ نمی‌توانید اتومبیل‌هایی از برند‌های لوکسِ پورشه، مرسدس‌بنز و یا بی‌ام‌و را خریداری کرده و انتظار خلاقیت و زیبایی‌های بصری آن‌ها را داشته باشید. اما فیسکر و شاسی‌بلند برقی آن‌ها نظر شما را جلب کرده و همه معادلات پیشین را برهم می‌زنند.

پیش‌بینی می‌شود که شاسی‌بلند فیسکر با یکبار شارژ مسافتی ۳۰۰ مایلی را طی کرده و با امکاناتی پیشرفته به راحتی و آسایش راننده و سرنشینان خود کمک کند.

منبع: fiskerinc ،hotcars

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *